Berlin oktober 2004

I dagens Danmark behøver man jo ikke bevæge sig uden for en dør når man skal arrangere en rejse. Vi har checket færgetider, priser og booket hotel hjemmefra på nettet, så det eneste vi skal sørge for er at pakke lidt tøj og vores pas og tanke bilen op inden vi kører.

Den første dag

Vi kører hjemmefra tidligt om morgenen, og tager færgen Gedser-Rostock kl 9.00. På den måde er vi i Berlin lidt over middag.

Da vi har checket ind på hotellet går vi en tur på Kurfürstendamm. Vi ser læbestiften og pudderkvasten, oser lidt rundt i KaDeWe og Mette finder nogen sko, hun absolut må eje. Det har allerede været en lang dag og vi trænger til at sidde ned. Vi har heller ikke fået frokost udover en lækker Hagendaz is. Det er jo efterhånden blevet en tradition at vi skal besøge den lokale Hard Rock Café, så vi har selvfølgelig taget adressen med. Her spiser vi lidt legendarisk Amerikansk og køber trøjer til Jan, Mark og Camilla.

Næste morgen er det tid til at være kulturelle. Ingen af os har rigtigt tilbragt tid i Berlin før selvom Jan har været forbi for en del år siden. Vi starter med Checkpoint Charlie og museet derved.

Fra øst til vest

Vi har taget bilen med ind til byen. Det er ikke noget problem at finde rundt eller finde parkeringsplads. Vi parkedere ved det flotte nye Sony Center. Opstillingen ved Chcekpoint Charlie er meget kunstig, men museet er interessant. Specielt er det spændende at se alle de fantasifulde måder folk fra østen har prøvet at flygte på, bl.a mellem to surfbrædter, i en højtaler, gennem tunneller og med luftballon. Mange døde under forsøget.

Bagefter gik vi videre op mod Alexanderplats. På vejen var vi en smut inde og se den gamle parlamentsbygningt, det såkaldte "Folkets hus". Bygningen skulle snart rives ned. Den var grim og kedelig at se på, en skændsel midt i alle de flotte gamle bygningsværker. Rundvisningen var primært på tysk og vi fik kun et kort resumé på engelsk, så vi hoppede snart fra og gik videre til det høje tårn.

Vi gik ned af Unter den Linden ned mod Alexanderplatz. Det var meget trist og kedeligt dernede. Ppå vejen tilbage så vi en Peugeot forhandler hvor bilerne var – hmmm – meget anderledes. En med gammeldags spisestue i og pakket ind i stof med muselmalet porcelainsmønster. En anden der stod upside down og en der stod på siden.

Vi så Brandenburger Tor i regnvejr! Det er sikkert flottere i solskin, men sådan er det jo med alt. Vi have endnu et par timer til vi skulle i Schiller teatret og se Joe Clark optræde som Freddy Mercury.

Vi fandt en lille restaurant i nærheden af teatret. Vi var næsten de eneste gæster, men det var også tidligt endnu. Maden var dejlig og væretn vendlig, selvom han så meget træt ud.

Teaterforestillingen - eller koncerten var helt eminent. Efter en lidt svag start kom Joe Clark helt ud over scenekanten med numre som ”We are the champions” og ”Killer Queen”.

På jagt efter et loppemarked

Lørdag skulle vi først på loppemarked. Det var omtalt i vores guide som noget stort, men vi kunne kun finde nogen mindre markeder som ikke var særligt interesante. Så da vi havde ledt lidt fandt vi i stedet en Guitarshop som Jan kunne kigge lidt i.

Herefter tog vi i Zoologisk have. En stor og meget flot have hvor alle dyrene havde gode forhold og meget plads. Her var også et akvarium med terrarium. Det var også meget flot.

Herefter skulle vi se ”… der Terror”, en udstilling i udgravningerne af nogen gamle bortspængte bygninger. Her var en masse papirer fra krigens tid, dokumentation for mange begivenheder under krigen og med fakta blade og fotos. Men det var nu ikke SÅ vældig interessant.

Til slut gik vi lidt rundt i området omkring Sony Center og shoppede lidt. Så tog vi hjem og skiftede inden vi tog ned og spiste lækkert nede på Kurfürstendamm.

Uhygge

Næste morgen pakkede vi og kørte til Sachsenhausen ved Oranienburg nord for Berlin. Trist men interessant at se den gamle koncentrationslejr med al dens død og ødelæggelse.

Tidsmæssigt kom det ikke til at passe med færgen fra Rostock, så vi tog de ekstra kilometer og kørte over Puttgarten. Vi var hjemme ved 19.45 tiden om aftenen.

Puddekvasten og læbestiften

Jan på Hard Rock Café

Checkpoint Charlie

Flugt i et udhulet surfbrædt

En gammel Trabant er nu et klenodie

Mette ved Brandenburger Tor

En søløve i Zoologisk Have

Bjørne i Zoologisk Have

Jan ved The Terror

En sjov opstilling

Indgangen til Sachsenhausen

Der bliver straks skudt uden anråb