New York juni 2001

I 2001 besøger vi "The Big Apple", byen som aldrig sover. Men vi sov! Efter timer og atter timers vandring, uendeligt mange sanseindtryk og oplevelser af alle byens "Must See" steder var der udsolgt. Læs her om vores tur.

Det første indtryk

Onsdag den 30. maj 2001:

Vi skal flyve kl. 19.15 fra Kastrup. Turen er ”gratis” i den forstand at den er købt på Eurobonus Point. Vi har talt om New York siden vi mødtes og nu er det nu. Flyveturen går let, men det er alligevel dejligt at være fremme. Efter lidt problemer finder vi en bus som kører os til Port Authority busterminalen på hjørnet af 42st og 8av.

Vi går resten af vejen. I byen der aldrig sover er gaderne forbavsende øde, og vi kigger os lidt forsigtigt omkring mens vi går fra stationen til Hotellet, hvor vi ankommer omkring midnat. Det er ikke noget luksus hotel, men acceptabelt. I Europa og resten af USA havde vi nok fået en bedre kvalitet for 120$ per nat, men hotellerne i New York er dyre og det gør det ikke bedre at dollaren er oppe i nær ved 9 kr.

Billedet er taget i solnedgang fra Empire State Building. Hotellet Howard Johnson, Penn Plaza ligger 215 på 34st. På billedet er det den lille røde plet i midten.

Rundtur til lands, til vands og I luften

Torsdag den 31. maj 2001

Forbavsende nok sover vi helt til kl. 8.30. Mindre end en time senere er vi nede på gaden. Vi spiser morgenmad på en lille ”Bread Factory” i nærheden. Maden er god, men bejeningen er skødesløs. Det er vores første bekendtskab med den slags små ”spisehuse” hvor New Yorkerne spiser de fleste af deres måltider og det er ikke let at være begynder. Det gælder om at aflæse de faste gæsters mønster og prøve at følge det. Snart får vi dog vores morgenmad.

Vi går ned gennem 8. Av. til Broadway. Her er liv – og larm. De er ved at bygge om på Times Square. Efter at have set os omkring går vi videre ned til vandet. Her er det meningen vi vil tage en Circle Line Cruise på 3 timer hele vejen rundt om Manhattan.

Nede ved Pier 17 ser vi imidlertid straks det store hangarskib USS Intrepid og u-båden ”Growler”. Det ser meget spændende ud så vi beslutter at se det først.

Hangarskibet er spændende - og kæmpestort. Oppe på dækket står der masser af fly, F16, en MIG jager og verdens hurtigste fly, som flyver med en hastighed af MACH3. Inde i USS Intrepid prøver vi en ”flysimulator”. Det koster 5$, men er temmelig skuffende.

Nede i ubåden ser vi besætningens trange arbejdsforhold og torpedo rummene. Det er meget spændende. Herefter tager vi en tre timers cruise rundt om hele Manhattan. Den første halvdel af turen er meget spændende. På Hudson floden ser vi downtown, Frihedsgudinden og Ellis Island. Og da vi sejler op af East River ser vi Brooklyn Bridge, South Street Seaport og FN bygningen.

Fra rundturen går vi ned for at booke en helikopter tur. Det går let. Efter en times ventetid (som er det dobbelte af hvad de har lovet os) er vi klar. Turen er dyr – men det er en stor oplevelse. Dog ikke for alle. Vi har selvskab af en franskmand, som bestemt ikke nyder det på samme måde som vi. Vi får næsten ondt af ham. Men vi nyder det, og specielt sjovt er det da han drejer og falder samtidig – det kilder i hvert fald i maven.

Dagen er endnu ikke slut og vi er stadig sultne på oplevelser. Så vi når lige solnedgangen fra Empire State Building. Den ligger på samme gade som vores hotel, så vi kan lige få et billede. Godt trætte spiser vi lidt middag på Houlihans på hjørnet af 5th Av og 34. St. Meget amerikansk og ret dyrt. En dejlig oplevelsesrig dag.

World Trade Center og Downtown

Fredag den 1. juni 2001

Vejrudsigten for weekenden så ikke for godt ud da vi tog af sted, thunderstorms og masser af vand. Men heldigvis trækker de lidt i land og vi står op til strålende sol fredag morgen.

Vi tagger en taxi ned til World Trade Center (Twin Towers), hvor vi spiser morgenmad i solen på en lille Coffee Shop lige nedenfor. Det er mærkeligt at tænke på i dag, at nogen af de mennesker vi så, den flinke mand i caféen, gæsterne som denne morgen sad på samme sted og nød en kop kaffe, at nogen af dem måske ikke lever i dag. At de måske døde i det fordærdelige kaos den 11.9.

Men det ved vi ikke noget om endnu. Så vi tager elevatoren op til 107. etage hvor en storslået udsigt møder os. Vi går rundt og nyder udsigten og tager billeder. Vi kan også komme helt op på taget og ud i luften. Der er helt stille og varmt, slet ikke blæsende som man skulle tro. Vi prøver også den gratis tur i helikopter simulatoren. Det er flotte billeder over byen, men ellers ikke noget at skrive hjem om.

Tilbage på gaden går vi ned mod Manhattans Sydspids og Battery Park, hvorfra vi tydeligt kan se Ellis Island og Frihedsgudinden.

Vi går videre op til Wall Street hvor Jan køber en sølvmønt foran statuen af George Washington og Federal Hall National Memorial. Her er hyggeligt, mindre gader end i Midtown, som er det vi har set hidtil, og mere liv. Vi går videre til South Street Seaport, hvor vi får en kop kaffe. Hidtil har vejret været med os, men nu begynder det at trække op til aftenens lovede uvejr.

På vejen tilbage må vi lige en tur ud på Brooklyn Bridge som vi har læst så meget om. den er ganske vist helt speciel og der er en flot udsigt over hele skylinen fra øst. Hjem går vi gennem Chinatown hele vejen op af Broadway. På vejen passerer vi Flatiron Building.

Museum of National History og Central Park

Lørdag den 2. juni 2001

Lørdag siler regnen ned kan vi høre allerede fra hotelværelset. Vi tager en taxi op til Museum of National History, hvor vi først forsøger os med en guided tour. Vores guide taler og taler og vi mister snart tålmodigheden og går egne veje i det emorme museum.

var hans svar. Hal efter hal ser vi udstoppede vilde dyr fra alle verdensdele, men mest fra Afrika. Vi ser hundredevis af skeletter fra dinosaur og andre dyr både fra fortid og nutid. Vi ser verdens største træ – en ældgammel Redwood – som er over 4m i diameter og 1500 år gammel. Museet indeholder SÅ meget at vi næsten skøjter igennem det sidste, men vi ser dog den store blåhval, som fylder en kæmpesal. Vi tager også et kig ned i det nye Rose Center. Et nyt rumcenter som vi har læst meget om. Måske gik vi glip af noget, men vi syntes ikke det var særligt interessant.

Bagefter er regnen holdt op og det er dejligt frisk luft udenfor. Vi slentrer rundt i Central Park og nyder denne oase midt i den hektiske storby. Vi går i Central Park i næsten 2 timer og taler om hvor meget folk de lufter både hunde, børn, cykler, løbehjul og rulleskøjter her i parken. På vejen hjem forsøger vi at få billetter i TKTS, det store billetcenter på Times Square, men vi må opgive da vi ser køen. Brodway bliver udsat til i morgen.

Gospel i Harlem, busrundtur i dobbeltdækker og Cabaret på Broadway

Søndag den 3. juni 2001

En rigtig Gospel gudstjeneste i Harlem det skulle vi også prøve. Vi bookede os først på en guided bustur fra busterminalen, men arrangørerne fik gjort en fejl og pludselig var busserne overbooked og vi kunne ikke komme med. I stedet fik vi adressen på en gospelkirke og så tog vi en taxi til Harlem. Vi spurgte taxi-chaufføren om det nu var sikkert at tage til Harlem på egen hånd. Han kunne ikke undertrykke et smil. Selvfølgelig!

Vi blev sat af lige udenfor kirken. Det blev en meget speciel oplevelse. Allerede ti minutter inden gudstjenesten skulle begynde blev vi ligesom ”varmet op”. Baptistkirken var delt op så vi turister sad på en 4-5 bænke bagest. Desværre var det ikke tilladt at tage video eller billeder, men Jan fik et enkelt alligevel. Der var store højtalere lige ud for hvor vi sad og noget af tiden blev det næsten for højt. De råber hele tiden ”Oh my Lord”, ”My mighty God”, ”Praise you Lord” etc.

Vi går før Gudstjenesten er færdig ud I det dejlige varme solskin. Så trasker vi lidt op og ned af 125th St. hvor vi også får os lidt frokost. Det er faktisk her i Harlem at vi ser nogen af de første og største smil vi får af New Yorkerne på hele turen.

Vi trasker videre ned mod Central Park, hvor vi nyder solen og bruger lidt tid på at slappe af og studere menneskene. Det kan vi bruge meget tid på. Her er alle slags, sorte og hvide, rige og fattige, unge og gamle, glade og beklemte. Mange børn og unge og frem for alt mange alt for fede mennesker med alt for store bagdele!

Vi skal ned og have billetter til en aftenforestilling på Broadway. Vi vil helst se Rocky Horror Picture Show, men den går desværre ikke i dag. I stedet køber vi to billetter til Cabaret på Studio 54. Midt i billetkøbet får vi øje på en af de der dobbeltdækkere som vi har set køre rundt i byen. Vi hopper på og får os en ordentlig rundtur gennem hele downtown og midtown. Times Square, Empire State Building, World Trade Center, Wall Street, South Street Seaport, Chinatown, Fifth Avenue, Walldorf Astoria og FN bygningen for bare at nævne noget. Nu har vi set New York til lands, til vands og fra luften.

Senere på aftenen går vi i teatret. Studio 54 er sikkert ikke er af Broadways kendteste, men det er meget flot. Det er meget stejlt. Vi misunder dem der har gulvplads med et lille rundt bord og en dæmpet bordlampe. Vi køber en drink i baren. Rom og cola i plasticbæger og et glas vin. Det smager heldigvis fint – men det mangler også bare, vi har givet en formue for det.

Stykket var ikke den bedste opsætning af Cabaret, men så har vi været på Broadway.

Greenwich Village

Mandag den 4. juni 2001

Mandag er vores sidste dag. Vi har set alt ”must see” og har tid til at slentre rundt i Greenwich Village som vi fik en smagsprøve på, på busturen søndag.

Vi checker ud af hotellet og deponerer bagagen her. Så tager vi en taxi til Bleecker Street hvor vi spiser Bacon’n Eggs på en lille hyggelig udendørs Cafe.

I guitarforretningen hører vi ejeren og hans ansatte tale rigtigt grimt til hinanden, men vi har efterhåneden fundet ud af at ”asshole” er et meget brugt udtryk.

Vi går videre ned til downtown gennem Tribeca, hvor ”the rich and famous” bor. Vi sidder og får lidt frugt og kaffe nede ved Battery Park. Oppe i South Street Seaport finder vi en kæmpe indkøbscenter, hvor vi også indtager en kombineret frokost og aftensmad i solen med udsigt over East River. Til slut tager vi en taxi tilbage til Hotellet hvor vi henter vores bagage og går ned på busterminalen. Her tager vi bussen til lufthavnen, hvor vi checker ind og nyder en drink inden afgangen.

Den store Red Wood på Museum of National History

Mette i Central Park

Jan i Harlem

Udsigt fra sightseeing bussen

Gadebillede i den travle by

Greenwich Village

Jagerfly på dækket af USS Intrepid

Gammelt billede af USS Intrepid

Skyline set fra vandet (på rundfarten).