Thailand jul og nytår 2000

I julen 2000 tager vi til Thailand for at besøger ungernes morfar og Lek. Det er lidt mærkeligt sådan at rejse væk i julen, men det bliver 14 dejlige dage med sol og varme og masser af oplevelser.

Afrejse

Rejsen til Thailand var blevet planlagt af flere omgange og ind til få dage før afrejse var det stadig ikke sikkert at vi kunne få billetter. Til sidst lykkedes det imidlertid at få alle clearet og vi kunne se fremad og begynde at pakke. Sommertøjet bliver hevet frem fra gemmerne og pakket ned. To store kufferter er ikke nok og vi må pakke yderligere to mindre tasker.

Efter en vellykket juleaften står vi 1. juledag i lufthavnen. Underligt nok er alle butikker lukkede derude og vi har god tid til at tage en kop kaffe før vi skal ombord. Heldigvis har vi fået 4 fine pladser sammen, desværre foran et svensk par med to sikkert meget søde, men i høj grad larmende unger. Desuden er maskinen fyldt med folk som bare skal lege charterturister og drikke og larme på hele flyrejsen. Ingen får sovet ret meget. Camilla er mest heldig og får måske en 3-4 timer, men vi andre må nøjes med lidt hvile.

Efter en LANG tur ankommer vi endelig til Bangkok. Efter det obligatoriske papirarbejde henter vi kufferterne og morfar tager imod os. Snart er vi installeret i bilerne og på vej til Pinehurst. Her sidder Helle og Alberte og tager imod.

Den første dag

Vi får en dejlig kop morgenkaffe, ned til poolen, ungerne bader og er glade og lidt oppe og køre. Jan og Mette får massage, Mette synes det er for blidt, Jan at det er for hårdt – det er nok ikke det samme ;-) Vi tager i Future Park for at shoppe, men krudtet er ved at være brændt af og Familien Lindholm/Andreassen er ved at være lidt touchy’e. Vi får klaret de mest nødvendige indkøb og efter lidt suppe på No. 8 tager vi hjem og får sovet lidt.

Senere står vi op og holder juleaften. Vi synger julesange og går rundt om juletræet. Det er en mærkelig følelse at holde jul i 30 grader og høj sol.

Elefanter

Vi spiser lidt morgenmad som med lidt god vilje godt kan gøre det ud for at være dansk. Efter morgenmaden og en hurtig ompakning kører vi op til Khao Yai, som ligger 300 km nordøst for Bangkok. Stedet har en stor National Park og tæt herved har morfar og Lek sommerhus. Stedet hedder Khao Yai Villas og er et rigtigt dejligt sted. Jan og børnene har været der før. Vi kan ikke være i en bil, men heldigvis er hele indkørslen den dag fyldt med biler, så vi kan få ”vores egen”. Det betyder at Jan skal køre i Thailand for første gang. De kører i venstre side af vejen, men det går fint. I Khao Yai får vi tilmed vores eget hus, hvor vi slapper af ved poolen mens ungerne bader. Senere kører vi op mod nationalparken og får os en lille tur på elefantryg.

Ud på aftenen hygger vi os oppe i restauranten, hvor vi spiser Koreansk Barbecue. Det er en ”gryde” hvor man kan stege kødet over åben ild mens saften fra kødet løber ned i kanten hvor suppen ligger. Det smager dejligt.

Aber og støv

Vi mødes alle sammen til morgenmad i restauranten. Her er dejlig frisk mandarin juice og ananas stykker sammen med æg og bacon. Senere slapper vi af ved poolen. Mark får endelig taget hul på bylden og svømmer lidt rundt med svømmevinger og badering. Camilla dykker som en fisk – bare hun ikke får svømmehud mellem tæerne ;-)

Derefter kører vi op i nationalparken. Der ser vi aber på vejen, små og større. Vi kører op til et vandfald Heaw Su Wat, hvor vi gør et lille ophold. Det ser fristende ud. Man får næsten lyst til at hoppe i. Jan og Mette taler om at det kunne være sjovt at trekke nogen dage i nationalparken. Man kan let hyre en guide til overkommelig pris.

Så spiser vi lidt mad på den lokale restauration, der er kun nogen ganske små dyr i maden så vi tager rigeligt for os af retterne. Jan får en masse frisk Pomelo. Mette har sit første møde med rigtige Thai toiletter hvor man skal skylle ud med vand fra en skål!?!?!?!

På vejen tilbage ud af nationalparken ser vi nogen stykker råvildt. Derefter kører vi tilbage til sommerhuset hvor vi blot henter vores ting inden vi kører tilbage mod byen. Det er blevet mørkt og selvom morfar kører meget hensynsfuldt er det lidt mere anstrengende end normalt at køre i trafikken og tilmed i venstre side. Vi afslutter dagen med middag i ”hullet” på Pinehurst.

Masser af flagermus

Vi kommer sent af sted hjemmefra huset ved Pinehurst og vejen til Nakon Sawan er meget trafikeret på grund af de forestående helligdage. Lek kører en del af vejen, Jan resten. Vi ankommer til huset i Nakon Sawan ved tre-tiden og efter et stykke dansk rugbrød til frokost er kl. 16.00 og først da kommer vi af sted til poolen. Vi føler vi har tilbragt hele dagen med venten og transport, men huset er lækkert og det er en stor swimmingpool.

Efter en kort tur ved poolen tager vi ud og ser solnedgangen ved Million Bat Cave. Vi kommer næsten for sent for flagermusene er allerede på vej ud af deres huler i tusindvis – ja millionvis – 4 millioner skulle der efter sigende være. Gad vide hvem der har talt dem? Det er et meget imponerende syn – de kommer ud i to stimer som bare bliver ved og ved.

Efter Million Bat Cave kører vi ned til floden. Her går vi ombord på en restaurant båd, som nok helt sikkert ikke opfylder danske sikkerhedskrav. Vi får masser af frisk frugt og Thai-mad. Båden sejler os en time op og ned af floden, hvor Røde Kors holder en festival langs bredden, så der er masser af liv. Under en af broerne ser vi flagermus som hviler og på ledningerne langs med broen sidder svalerne i tusindvis skulder ved skulder.

Den store Buddha

Vi starter dagen med dansk morgenmad – toast og nescafe. Dagens udflugt er til et lille tempel på toppen af bjerget. Templet er ikke stort. Lek sætter en røgelsesstang og lægger sig på knæ foran den største Buddha. Alle Buddha statuerne har små guldflager klistret på sig. Der er flere templer på stedet. Vi tager billeder af den største Buddha. Kontrasterne er store. Bag den store Buddha står en stor antenne og et stillads er sat op på bagsiden. Inde i templet som er prydet med guld og gyldne farver ligger et slidt stykke linoleum på gulvet. Inde i templerne er der fin marmor, men udenfor ligger gamle dåser og plastic på det tørre og uplejede græs.

Buddhismen er udelukkende finansieret med private bidrag. Det er ikke tilladt kvinder at gå med bare skuldre eller bare ben af hensyn til munkene som ikke må have omgang med kvinder. Fra det øverste tempel har vi udsigt over hele byen og den enorme Buddha som er plantet midt på skråningen. Vi kan også se en kinesisk kirkegård, det ser ud som små halvrunde huller i skråningen.

Det er tid til at handle og vi kører ind igennem smalle gader i et meget broget gadebillede. Nakon Sawan er langt mere ”lokal” i modsætning til Bangkok som er mere International fortæller Lek os. Vi finder en parkeringsplads, hvor vi efterlader bilen i Neutral så andre hvis biler vi blokerer for kan skubbe rundt på den. Et meget brugt princip hernede åbenbart.

Vi kommer ind i et stort center. Det er klart alt er billigere end derhjemme. Hvor meget – eller lidt – kvalitet man får for pengene er derimod mere uklart. Vi går lidt rundt og kigger før vi møder de andre igen.

Frokosten er på McDonalds i et rent inferno af larm. Det er nærmest umuligt at høre hvad man selv tænker og utroligt stressende.

Endelig er det tid til poolen og lidt afstressning i solen. Jan, Johnny, Lek og morfar kører ud og ser den store byggeplads, hvor det nye store bryggeri er under opførsel. Imelns holder Mette og underne "vagt" ved poolen.

Om aftenen spiser vi på en hyggelig restaurant med vand, hyggelig stemning og god musik. Vi drikker vin til maden selvom det er meget dyrt og usædvanligt med vin i Thailand. Nogen får ”Western style” andre får Thai-mad. Vi sidder ved et langbord. Det er en dejlig aften og vi hygger os. Indendørs har de også et godt liveband, men vi bliver udenfor i varmen.

Nytårsaften

Nytårsaftensdag kører vi hjem fra Nakon Sawan. Når man skal så langt omkring som vi tilbringer man meget tid med transport. Hjemme i huset ved Pinehurst pakker vi om og kører med Mr. Noi ind til byen til hotellet Stable Lodge på Sokumwit Soi 8. Alle sidegaderne til Sukumwit hedder Soi og så et nummer. Det er let at finde ud af. Ungerne bader ved poolen sammen med morfar og Lek mens vi shopper på Sukumwit. Morfar overtaler Mark til at smide baderingen og kun bruge badevingerne.

Så er det tid til at gøre klar til nytårsaften. Vi går over til festen på Soi 18. Der sidder tiggere på gaden, det er ikke rart, og vi må tænke på hvor godt vi har det. Vi ankommer og efter lidt problemer med betalingen kommer vi ind. Det er en MEGET fin fest – måske lidt for fin til os. Maden og serveringen er absolut suberp, men der mangler måske lidt hygge. Der er lavet speciel børnemenu og et specielt bord til børnene, men de vil ikke sidde der og vi må have forlænget vores eget bord.

Kl. 23.00 tager vi toget ned til vandet, hvor vi er lige ved at komme for sent til båden. Vi ser fyrværkeri fra båden. meget flot men ikke overimponerende Båden vender den forkerte vej i forhold til udsigten. Efter at have skålet og sagt godt nytår sejler vi en times tid og og ned ad floden. Vi ser bl.a. Grand Palace og et af de store hoteller som nu står tomt fordi fundamentet efter sigende ikke var bygget godt nok. En stor og meget mørk bygning.

Ved et-tiden er vi tilbage hvor vi tager en Taxi tilbage til Stable Lodge, hvor vi alle deler et værelse.

Købe, købe, købe…..

Nytårsdag er åbenbart ikke helligdag i Thailand for alle butikkerne har åbent. Vi shopper i Robinson og på Sukumwit. Det er svært at finde noget i Marks størrelse – enten er det for småt ellers for stort.

Da pengene er brugt og dagen ved at være gået tager vi en taxi til lufthavnen, hvor vi tager afsked med Helle og Johnny inden vi kører med morfar tilbage til Pinehurst.

Broen over floden Kwai

Vi starter lidt tidligere end de øvrige morgener og kører til Rosegarden. Vi kører i to biler. I Rosegarden kører vi på vandcykler i en lille sø inden vi får lidt frokost. Jan bliver fotograferet med Papegøjerne. Så ser vi et show med thaiboksning, fingernail dance, munkeceremoni på elefantryg, bryllup, sværdfægtning og danse af forskellig art. Dragterne og farverne er meget flotte. Vi får et ganske kort indtryk af de mange forskellige traditioner. Show’et slutter med at vi går udenfor hvor vi ser elefanterne i arbejde og til sidst bliver vi fotograferet med en af elefanterne og Mette og morfar med en slange.

Derefter kører vi til broen over floden Kwai. Det er imponerende og sjovt at fornemme stemningen fra dengang, selvom vi har svært ved at huske filmen. Vi går over broen – på vej tilbage kommer toget – det er stort – ligesom vi er kommet over broen. Det føles ikke særligt sikkert at gå på broen for der er ikke noget rækværk men vi kommer helt over og tilbage igen. På floden under os fræser de lange hurtige smalle både med store motorer ned af floden. De er specielle fordi de i stedet for et ror har skruen på en meget lang aksel som de bruger til at manøvrere med.

Vi ville gerne have haft lidt mere tid her. Der er også et lille museum med forskellige lokale ting at se på, gamle biler, hjelme og geværer fra krigens tid. Vi er ikke så gode til at huske historien men lover hinanden at forske lidt mere i det når vi kommer tilbage.

Er det mænd eller kvinder???

Så er det tid til at forlade huset ved Pinehurst ”for good”. Morfar og Lek skal til at flytte så vi pakker alle vores ting og kører mod Pattaya, hvor vi skal tilbringe de sidste dage. Ungervejs stopper vi på McDonalds – det ved man da hvad er. Efter et par timers køretur – igen – ankommer vi til Pattaya, hvor vi checker ind på hotellet: Royal Cliff Grand. Vi kunne ikke få værelser på det mindre mondæne og billigere Royal Cliff Beach, men vi flotter os og bor her de sidste dage. Værelset er meget lækkert med en fabelagtig udsigt over Siam-bugten.

Om eftermiddagen bliver det lige til et par timer ved poolen. Ungerne går med morfar og Lek ned til stranden og bader.

Om aftenen spiser vi først på et meget lækkert Thai-style sted, hvor Lek plejede at spise da hun arbejde på det lokale hospital i Pattaya. Det er meget hyggeligt. Først bliver vi vist op i Jazzhouse hvor de spiller blid jazz i højtalerne og får en lille drink indtil vores mad er klar. Til middagen får vi voksne en en ananas med stegte ris og cocktailpøler. Det sidste virker lidt malplaceret, men ryger ned alligevel. Hertil lidt Thai-mad, blandt andet kyllingen i palmeblade.

Efter middagen ser vi et transvestitshow på Alcazar. Det starter lidt tamt men ender meget godt. Der er både traditionel Thai musik og Cher og Star Wars numre, samt en som spiller halvt mand og halvt kvinde. Mark synes det er ”klamt”

. Udenfor kan vi møde ”the ladyboys”. De er flot pyntede og ser godt nok ud som kvinder selvom Lek lover os at det KUN er MÆND.

Fletninger overalt

Næste dag skal Camilla have flettet sit hår, Jan og Mette lejer en jetski og Mark tumler rundt I vandet. Vandet er ikke det reneste som er set. Jan, Lek og Morfar drikker Cocosdrinks, og Mette, Jan og morfar får en gang massage. Jan får også ordnet fødder og fingre.

Over middag bliver det overskyet. Lek og morfar kører tilbage til Pinehurst. Vi går op til poolen på hotellet og spiser lidt frokost og ligger og slapper lidt af. Senere tager vi ind til Pattaya og går en tur op og ned ad gågaden, hvor vi også handler lidt. Det er fristende bare at købe. Alt er så billigt og det er jo forbrugsvarer, men alt må have en ende.

Vi tager tilbage til hotellet med Taxicab som er en åben ladvogn med et stativ og et par sæder. Ungerne får mad på værelset og Jan og Mette går ned i den japanske restaurant. Her er meget hyggeligt og Sushien god.

Coral Island

Vi har booket en tur til Coral Island. Vi bliver hentet på hotellet og kørt ned på stranden hvor vi tager en båd til Coral Island. Der er ikke gjort meget ud af sikkerhedsforanstaltningerne på bådene, men vi kommer sikkert både ud og hjem. På vejen ud stopper vi ved en platform, hvor nogen prøver en faldskærm trukket af en speedbåd. Efter nogen overvejelser vælger vi også at prøve. Det er ikke gratis og turen i luften går MEGET hurtigt, vi når slet ikke at få fornemmelsen af at flyve.

Coral Island er en sød lille ø og det hele ville sikkert have set bedre ud hvis solen havde skinnet. 4 dage i Pattaya og så skulle det lige vælge at være overskyet disse dage. Men vi får kørt lidt jetski (denne gang en bedre og hurtigere jetski) og ungerne bader og hygger sig. Camilla prøver en snorkel men får hele tiden vand i munden.

Om aftenen hygger ungerne sig igen på værelset med room service mens Jan og Mette tager ind til Pattaya og går lidt rundt. Vi slutter aftenen på Hotellets restaurant Rossini, hvor vi sidder ved poolen. Vi får en smule regn, den eneste på turen, men det er en dejlig aften.

Æg overalt

Så er det tid til at tage tilbage Bangkok. Vi tager en limousine selvom det er forholdsvis dyrt. Vi regner med at det giver os bedre sikkerhed og comfort, men vi tager åbenbart fejl. Det bliver en rædselsfuld lang køretur med en Taxichauffør som hele tiden falder i staver og bilen kører ”on/off”. Men han er god inde i Bangkok. Vi holder i kø fordi en æggebil har fået væltet sit læs og alle samler æg op.

Endelig ankommer vi til Sukumwit Soi 8 hvor vi checker ind på Stable Lodge til vores sidste overnatning. Det er et hyggeligt sted og vi får lidt ”dansk” frokost. Så tager vi en Tuk-tuk ud til ”Panthian Place”. Tuk-tuk er helt specielt – vi er fire i en og meget mast i tillæg til den fare for liv og lemmer som det føles i et så lille og åbent køretøj som af og til kører mod færdselsretningen, hvis de vejbaner tilfældigvis er fri. Pyh ha – vi ånder lettet op da han sætter os af uden for Computer centeret. Det er også helt specielt – og meget larmende og stressende. Der er flere etager kun med computerting, programmer, spil og meget meget mere. Det er nærmest umuligt at vide hvor man skal gå hen og hvad der er fornuft i at købe. Det ender med at vi køber nogen programmer og et par spil.

I aften skal vi rigtigt kræse. Så vi mødes med Lek og morfar og går ned på Check-In 99 og spiser en yderst lækker Chateaubriand. Vi får en drink, bl.a. en Irish coffee, hvor de hælder flamberet kahlua over. Det smager yderst lækkert. Her er levende musik som er godt. Sangerinden er den samme som sidst da Jan og ungerne var af sted. Ved 12-tiden siger vi farvel til morfar og Lek og går tilbage til hotellet hvor Mette og ungerne bliver. Jan går tilbage til selskabet.

Grand Palace og ”Home sweet home”

Vi pakker det sidste og checker ud ved 11-tiden. Vi opmagasinerer bagagen på Stable Lodge og tager ned til Grand Palace. Det er næsten ulideligt varmt og i tillæg må vi klædes ud i lange bukser og nederdel og yderst sexede sko. Ungerne synes ikke det er sjovt og vi tager tilbage til World Trade center hvor vi shopper nogen timer.

Så tager vi tilbage til Hotellet hvor vi spiser aftensmad. Mette skal hente tøj hos skrædderen og det bliver en noget besværlig proces, da han for det første ikke kan holde tiden, så passer tøjet ikke og til slut husker han ikke en chargeform til betaling med kort.

Endelig er vi klar og det er tid til at køre i lufthavnen. Turen hjem er begivenhedsløs. Vi bliver tilbudt at ”stå over” af Lufthansa i Bangkok men vælger at tage hjem. Vi sover alle lidt på flyet. I Frankfurt får vi lidt kaffe mens vi venter på vores forbindelsesfly som vi sig at være et lille ”fillefly” med bare 2+2 sæder på hver række. Ib henter os i lufthavnen. Grethe har lavet kaffe og de har hentet morgenbrød. Huset er som ”blæst” – ikke et støvkorn nogen steder. Det er dejligt at være hjemme igen.

Ankomst i Bangkok Lufthavn
Ankomst til Bangkok Lufthavn

Jul i Pinehurst

Udsigt fra huset i Khao Yai Villas

Rider på elefanter
Vi rider en tur i skoven på elefantryg

Udsigt
Udsigt fra nationalparken ved Khao Yai

Vandfald
Det smukke vandfald i Khao Yai National Park

Bat Cave

Huset i Khao Yai
Huset i Nakhon Sawan

Lek i templet
Lek inde i templet på det kontrastfyldte sted

Mr. Noi's bil
Mr. Noi's bil, udsmykket med alt muligt

Nytår
Nytårsaften

Show i Rosegarden
Show i Rosegarden - mange thailandske traditioner blev vist

Elefant i Rosgarden
En venlig elefant lader os sidde på den mens vi bliver foreviget af fotografen

Broen over River Kwai
Samlet på broen over River Kwai

Hotellet i Pattaya
Natbillede af hotellet i Pattaya

Camilla og Mark
Camilla og Mark får en drink